Budovanie kvalitnej značky

Web je jeden z hlavných nástrojov

Vaščina ľudí nájde nové spoločnosti na internete pomocou Google. Keď vás nájde nový potenciálny klient, za pôsobiť a osloviť ho musíte okamžite! Kliknnúť tlačítko späť trvá 0,1 sekundy a potenciálny klient je na konkurenčnom webe a vy o neho nenávratne prídete. Dizajn, prehľadnost a rýchla komunikácia informácií sú základ, takisto ako responzibilita webu keďže väčšina ľudí už dnes navštevuje webstránky výhradne cez mobilné zariadenia.

Sociálne sieťe a komunikácia

Je jedno či chcete predávať produkty, získať nových odberateľov, presviedčať fanúšikov, najskôr o sebe musíte dať vedieť. A sociálne siete sú na to skvelým nástrojom. Predtým ako sa rozhodnete zakladať firemné účty, premyslite si, ktorá sieť najviac odráža potreby vašej značky.

Facebook je vhodný najmä na promovanie značky ako takej. Alebo na komunikáciu so zákazníkmi. Instagram je vizuálne médium, ale to neznamená, že je vhodné len pre značky s oblečením alebo kozmetikou. Naopak. Akurát musíte rátať s tým, že bude treba fotiť. Google+ nemá taký úspech ako niektorí ľudia predpokladali, ale dajú sa prostredníctvom neho osloviť ľudia viac technicky zameraní. A nakoniec, je tu LinkedIn, ktorý poslúži najmä firmám orientovaným na B2B komunikáciu a promovanie takto orientovaného obsahu.

Premyslite si, na ktorých sociálnych sieťach sa vaši zákazníci nachádzajú a čo im chcete povedať. Sociálne siete sú dobrým nástrojom na reputačný manažment, služby zákazníkom, public relations, networking, dokonca aj na vyhľadávanie trendov. Všetko závisí od typu vášho podnikania a teda aj od cieľovej skupiny. Stále platí, že v našich geografických končinách sú zatiaľ Twitter, Pinterest, či Tumblr menej efektívne siete, ako vyššie spomenuté.

Obsah

V prvom rade si treba uvedomiť, že obsahová stratégia nie je len o písaní blogu. Blog je len jedna jeho časť. Content treba brať oveľa komplexnejšie. No najmä, treba myslieť na to, že musí mať pre návštevníka pridanú hodnotu. Tvorte svoj obsah na základe potrieb vašich zákazníkov. Umiestňujte ho tam, kde sa nachádzajú a v zaujímavej forme. Obsah tvoríte pre nich, nezabúdajte. Časom zistíte, že to dá veľa aj vám.

Pýtate sa v čom? V prvom rade máte obsah, ktorý vás zviditeľňuje a zároveň vzdeláva/presviedča či zabáva zákazníka. To sú prvé kroky vedúce k nákupnému procesu. Na druhej strane máte čo komunikovať na sociálnych sieťach. V prípade úspešných značiek a eshopov sú sociálne siete aj zdrojom príjmov. Na záver, so zákazníkom treba budovať vzťah. A čo poslúži lepšie ako personalizovaný obsah?

Branding

Je jedno či budujete úplne novú značku alebo sa snažíte obnoviť starú, vizuálna identita je veľmi dôležitá. Je to to prvé, čo vaši zákazníci uvidia. Preto by ste v nej mali byť konzistentní. Od loga, stránky, marketingových materiálov… Nesnažte sa o nič komplikované alebo príliš špecifické. Chcete, aby vaše vizuály slúžili čo najviac rokov a stále vyzerali aktuálne. Jednoduchá farebná paleta, logo, písmo, prípadne obrázok by vám mali úplne postačiť. Ak už máte vizuál hotový, nezabudnite dať svojej značke hlas a predstaviť ju svetu. Jedine tak bude prinášať zisk.

Podujatia a networking

Medziľudské vzťahy sú samozrejme základ úplne všetkého. Ak zo začiatku nemáte dostatok financií, aby ste sami nejaké usporiadali, zúčastňujte sa eventov príbuzných vášmu podnikaniu. Nezabúdajte o dušu networkovať a len tak medzi rečou spomenúť, čím sa živíte. Prípadne využite výhodu online eventov. Urobte webinár, prednášku, tutoriál… predajte vedomosti, ktoré máte vy a iní ich nemajú. Vaši fanúšikovia vám budú vďační, že dostali pridanú hodnotu a pritom úplne zdarma. Vymyslite si zaujímavú tému alebo event, o ktorom viete, že by mal úspech. Na to však potrebujete poznať svojich zákazníkov.


Mgr. Martin Sprušanský

Jeden z troch zakladateľov agentúry VICTUM, webdizajnér, grafik a kreatívec. Voľný čas rád trávi s priateľmi, v posilovni alebo pri inej športovej aktivite.